Image1

Vanliga Frågor

Här besvaras de vanligaste frågorna kring handel, våra produkter och företaget. Ni är välkomna att kontakta oss om ni har ytterligare funderingar.

Är Urkompaniet en auktoriserad butik?

Ja och nej. Urkrompaniet är auktoriserade för många varumärken men en del varumärken har vi valt att importera själva i de fall det medfört bättre pris med bibehållen trygghet för dig som kund. Vårt mål är att erbjuda bästa pris vilket inte alltid är möjlig för auktoriserad återförsäljare av vissa varumärken. Som auktoriserad återförsäljare bör man följa de listpriser som generalagenten för landet rekommenderar, dessa kan ibland vara lite väl i överkant.Vi vill kunna erbjuda samma klockor under lika villkor som fysiska butiker, fast till lägre priser och alltid med garanti.

Är intresserad av en klocka som inte finns på hemsidan, kan ni hjälpa mig?

ontakta oss och ange vilket varumärke och art.nr / modell du söker så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.

Har Urkompaniet någon butik man kan besöka?

Nej, Urkompaniet är en internetbaserad butik där du kan beställa din klocka. Vi har inte höga butikskostnader som gör det omöjligt att kunna erbjuda de låga priser vi har på hemsidan. Vi gör vårt yttersta för att ge våra kunder en hög service och hjälpa till på bästa sätt.

Har jag någon garanti på min klocka?

Givetvis, vi erbjuder alltid lika tillverknings och materialgaranti på våra klockor som tillverkaren erbjuder. Vilken garantiform som gäller står angivet i klockans dokumentation. Det rör sig om 1-5 år och står på produktsidan, de flesta har dock två år.. Tillverkarens garanti för de varumärken vi är auktoriserade för och vår återförsäljargaranti för de varumärken vi importerar själva. Du kan läsa mer om garanti under Handla tryggt.

Är alla klockor äkta och nya?

Ja, alla klockor är äkta originalmodeller, nya och levereras i originalförpackning med dokumentation.

Har alla klockor i ert sortiment serienummer?

De klockor i vårt sortiment som tillverkas med serienummer har ett serienummer på undersidan av klockan. De flesta klockor har dock endast ett modellnummer och / eller ett produktionsserienummer.

Vad händer om klockan går sönder

Garantiärenden skickas till Urkompaniet eller till importören, beroende på vilket varumärke det gäller. Du får mer information när du kontaktat oss för att registrera ett ärende. Garanti gäller tillverknings- och materialfel. Vi reparerar klockan eller byter ut mot ny om reparation inte är möjlig, ifall skadan inträffar inom garantitiden och omfattas av garantivillkoren.

Garantin omfattar ej:

– Fraktkostnad/porto till serviceställe  (Returfrakten till dig bekostas av Urkompaniet)

– Skador som orsakats av yttre påverkan, felaktig användning eller andra faktorer     som inte beror på tillverknings- eller materialfel.

– Skador på glas, krona, boett armband och övriga ytliga skador på uret.

– Fuktskador/imma på glas, på ej vattentäta klockor ( Vattentät = 10 ATM).

– Ändringar på serienummer.

– Urkompaniets ordernummer måste anges vid garantiärenden.

Om fel inte omfattas av garantin kan en felsökningsavgift om 300 kronor plus ev. tillkommande fraktkostnader debiteras dig.

Hur lång är leveranstiden?

Leveranstiden kan skilja sig mellan olika varumärken och står angiven på varje produktsida.                                                                                                          Generellt är leveranstiden ungefär enligt nedan.

1-3 arbetsdagar för varor som finns i vårt lager.

5-7 arbetsdagar för varor som skickas från grossistlager Sverige

8-15 arbetsdagar för varor som skickas från grossistlager EU

10-21 arbetsdagar för beställningsvaror av ovanliga modeller som grossisten ej har i lager.

 Vad menas med beställningsvara?

I de fall då klockan är ovanlig och ej finns i lager hos grossist utan måste beställas hem,  klassas varan som beställningsvara. Det står angivet på produktbeskrivningen om varan är en beställningsvara.

Är alla paket försäkrade?

Ja, Urkompaniet samarbetar med Posten och DHL för att säkerställa trygga och så bra leveransvillkor som möjligt. Alla varor som skickas är försäkrade mot skada och förlust tills att varan mottagits av kunden.

 

Hur spårar jag min försändelse?

Kontakta oss via e-post på info@urkompaniet.se för att spåra din order.

Vad har ni för betalningsalternativ?

I dagsläget erbjuder vi våra kunder följande alternativ:

– Säkra kortbetalningar som Visa och MasterCard.

– Faktura via Klarna 14 dagar netto.

– Delbetalning via Faktura konto.

– Bankgiro.

Levererar ni till land utanför Sveriges gränser så som Finland, Norge, Danmark & övriga Europa

Ja, det gör vi. Begränsningen kan vara att betalsättet inte fungerar med ett specifikt land. Generellt sett gäller: ”Går det att betala så kan vi leverera”.

Kan jag ångra mitt köp?

Vi har alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförförsäljningslagen. Kontakta oss alltid via e-post eller chatt för att anmäla att du vill ångra ditt köp och få den aktuella returadressen med instruktioner

Efter att du returnerat varan så kontrollerar vi att varan med ask och tillbehör är i oanvänt skick, och betalar tillbaka varuvärdet.. Det åligger dig som kund att ombesörja och bekosta returfrakten till oss.

Vid köp av ”Beställningsvara” kan köpet ångras kostnadsfritt i 24 timmar efter att det har utförts, därefter kan en returavgift tillkomma ifall varan hunnit skickas från utlandet. Avgiften är 20% av varans värde. Läs mer om ångerrätt under Handla tryggt.

Jag ångrade mig precis efter köpet, kan ni stoppa leveransen?

Så länge paketet inte har blivit ivägskickat så kan vi givetvis stoppa leveransen. Kontakta oss via e-post. Skulle du vara för sent ute så går det givetvis att göra en retur. Ta i så fall kontakt med oss för aktuell returadress samt tänk på att inte bryta eventuella förpackningar eller orsaka annan skada på klockan och dess tillbehör. Det är alltid billigast för dig att returnera paketet själ istället för att låta det ligga kvar på utlämningsstället.

Klockan är en present. Kan jag ha en annan leveransadress?

Självklart! När du gör din order kan du välja att ha en separat betalnings- och leveransadress, eller så kan du skicka oss ett meddelande. Observera dock att om du väljer att betala med faktura så skickas beställningen alltid till din folkbokförda adress.

Inte hittat svar på din fråga? Kontakta oss Vi svarar glatt på dina frågor och funderingar. Tveka inte att höra av dig!