Köpvillkor

Köpvillkor för Urkompaniet.se

Du som handlar på Urkompaniet.se intygar att du läst och godkänt köpevillkoren, har fyllt 18 år, alternativt har målsmans tillstånd för att genomföra köpet. Urkompaniet.se ägs och drivs av Urkompaniet nordic AB. Vi innehar F-skattesedel och alla priser är inkl. moms. Organisationsnummer 556932-2059.

Frakt & Leverans

Leveranser inom Sverige kostar 49 kr. Leveranstiden finns specificerad på varje produktsida, då det kan skilja mellan olika produkter.

De flesta produkterna levereras inom ca 3-7 arbetsdagar.

Beställningsvaror levereras normalt inom ca 8-15 arbetsdagar. Leveransen sker med hjälp av PostNord eller DHL.

Betalning

Din betalning är krypterad med SSL och alla våra betalningspartners är PCI-certifierade efter branschens standard. Det innebär att betalningen utförs på ett tryggts sätt med krypterad och säker kommunikation till bank och kortföretag.

Vi accepterar kortbetalning med VISA, MasterCard, samt delbetalning och betalning via faktura. Alla betalningar hanteras av Klarna.

Om betalning via faktura

För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs av Klarna vid köpet.

Din betalning hanteras av det svenska företaget Klarna AB, mer om deras villkor hittar du här.

Information om pantsättning

Vid betalning med faktura kan fakturan komma att pantsättas till tredje part.

Kunduppgifter & integritet

Obs. vi lagrar inga som helst kortuppgifter. Däremot har vi ett kundregister för att på snabbaste och bästa sätt kunna uppfylla våra åtaganden. Urkompaniet.se sprider eller säljer aldrig dina personuppgifter till tredje part, men kan själva komma att använda uppgifterna för att kontakta dig med information eller särskilda erbjudanden. Som kund har du givetvis rätt att neka till sådana utskick och bli borttagen från vår databas. Om du vill bli borttagen eller uppdatera/ändra dina uppgifter så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Reklamationsvillkor

Du som kund ska kontrollera att leveransen vi har skickat stämmer med vad du har beställt och meddela oss via e-mail inom 7 dagar om du upptäcker att vi skickat fel vara eller att något saknas i leveransen. Du som kund ska kontrollera att vara/varor är utan fel vid mottagandet av leveransen. Om något fel skulle upptäckas på varan så ska du kontakta vår kundtjänst via e-post inom 60 dagar för reklamation.

Skicka ett e-mail till info@urkompaniet.se och uppge ditt ordernummer samt orsaken till reklamationen så kommer vi att återkomma inom kort med detaljerade anvisningar om hur reklamationen går till. Ingen reklamation är giltig förrän bekräftad av Urkompaniet.se / Urkompaniet nordic AB.

Vid giltig reklamation så återbetalas hela beloppet inklusive returfrakten mot uppvisande av kvitto för portot. Returen ombesörjer du som kund och det är viktigt att varan packas på ett sådant vis så att den ej riskerar att skadas, samt att leveransen är spårbar. Defekta produkter ska behandlas på precis samma sätt som en felfri produkt.

I de fall då reklamationen ej är giltig utgår en undersökningsavgift på 150kr samt fraktkostnader tur och retur. Vi förbehåller oss rätten att ersätta en defekt vara med vara av samma modell. I de fall varan är slut, så återbetalas fullt belopp.

Retur & återbetalningspolicy (ångerrätt 30 dagar)

Vi följer den svenska konsumentlagstiftningen och tillämpar Konsumentverkets riktlinjer. Därmed följer vi Konsumentköplagen, Köplagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Du som konsument har rätten att ångra ditt köp inom 30 dagar efter att du har mottagit varan. För att utnyttja din ångerrätt så behöver du meddela oss om detta genom att e-posta info@urkompaniet.se Ange ditt ordernummer och skälet till att du vill returnera varan.  Ditt meddelande ska skickas inom 30 dagar efter att du har mottagit varan. Vi återkommer då med en bekräftelse, instruktion för returen. När vi registrerat returen görs en återbetalning eller eventuell justering på fakturan som sköts av Klarna.

Vid en retur ska originalförpackning samt alla eventuella övriga handlingar och verktyg som medföljt produkten vara oskadade och bifogas, exempelvis varans etikett och skyddsplast. Du måste skicka tillbaka varorna till oss utan dröjsmål och under alla omständigheter inom 90 dagar från det datum då du informerade oss om din önskan att ångra din beställning. Du som konsument ombesörjer returen och står för fraktkostnaden.

Varan får ej vara synligt använd, och alla originalförpackningar, tillbehör, instruktionsmanualer, ev. certifikat, etiketter  ska returneras tillsammans med produkten som ska ha skyddsplasten kvar. Armband får ej ha repor eller tryckmärken av stift och spänne i läderband.  Uppfylls inte dessa kriterier anses produkten brukad och ofullständig och därmed inte möjlig att returnera som ett ångrat köp.  Saknas någon av ovan nämnda delar men går att ersätta med ny del från leverantör, så kommer en avgift om 150 kr att debiteras för varje del som saknas. Finns inte den saknade delen att anskaffa av oss kan inte köpet ångras.

14 dagars Ångerrätt vid köp av beställningsvara. En beställningsvara är en vara som vi inte lagerhåller p g a låg efterfrågan. Det innebär att varan returneras till leverantören om kunden ångrar köpet.  För att täcka kostnaderna kring import och retur av varan, debiterar vi en returavgift motsvarande 25% av varans pris vid köptillfället. Returavgiften ska täcka för frakt från leverantör och tillbaka samt försäkring, tull och speditörens importavgift.

Ångerrätten gäller ej för produkter som anskaffats eller anpassats just för dig, t.ex.vid gravyr på klocka eller ändring av stålarmband.

Outlöst försändelse

För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur, debiteras en avgift om 350:- + moms för att täcka Urkompaniets kostnader för transport & administration. I de fall då det tillkommer kostnader för returfrakten kommer även dessa att debiteras. Det är alltid billigare att hämta ut varan från utlämningstället och sedan returnera den till oss.

Ansvar för fel

Urkompaniets ansvar för fel i leverans är begränsad till gällande försäljningsvillkor. Urkompaniet.se bär inget direkt eller indirekt ansvar för t ex, men ej begränsat till, inkompatiblilitet, leveransförseningar, driftsavbrott, dataförlust, merarbete eller annan ekonomisk skada.

Avbeställning

Om du ångrar ditt köp, kort efter beställningen, finns det en möjlighet att avbeställa ordern. Detta gör du genom att e-posta vår kundtjänst. Vi gör vårt bästa för att hinna hantera din avbeställning och återkomma så snart som möjligt, men har din order hunnit bli expedierad så är en avbeställning ej möjlig. Du kan dock ångra ditt köp och returnera varan själv.

Likaså är en avbeställning av en “Beställningsvara”, d v s en produkt eller tjänst som anskaffats eller färdigställts särskilt för kunden ej möjlig.

En avbeställning är aldrig giltig innan kunden har mottagit en bekräftelse från Urkompaniet.se via e-post.

Läs mer under rubriken ångerrätt.

Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Urkompaniets.se kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Urkompaniet.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Ägandesrättförbehåll

Alla varor förblir Urkompaniet.se egendom tills dess full betalning erlagts.

Produktinformation

Urkompaniet.se förbehåller sig rätten att justera priser, prisfel, produktinformation, produktbilder och erbjudanden utan notis. De produktbilder och informationstexter som finns tillgängliga återspeglar varan så gott det går. Vi reserverar oss för eventuella fel som kan förekomma på sidan och kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende och beskaffenhet. Bilder kan exempelvis skilja sig åt beroende på färginställningar i din dator. All bildinformation skall ses som illustrationer. Urkompaniet.se friskriver sig för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande produkter.

Transportskadat gods

Om en vara från Urkompaniet.se skadas under transport och leverans, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till speditören (vanligtvis posten), dock senast inom 7 dagar.

Det är därför viktigt att du noga granskar ditt paket när det anländer. Transportskador skall också rapporteras till Urkompaniet.se inom 7 dagar från mottagandet. Saknas det en vara i paketet så ska det rapporteras till Urkompaniet.se inom 7 dagar från mottagandet.

Kontakta info@urkompaniet.se för mer information om tillvägagångssätt eller med eventuella frågor.

Beställning

För det fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Urkompaniet.se lider ekonomisk skada, polisanmäls. Vi friskriver oss från tryckfel, fel i information eller specifikation, på samtliga förekommande produkter i sortimentet. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller förväntas återge exakt utseende och beskaffenhet.

Garantier

De flesta klockor i vårt sortiment skyddas av tillverkarens garanti i normalt sett 2 år. Olika leverantörer har dock olika garantitider, men garantitiden ska finnas specificerad på den aktuella produktsidan.

Observera att garantin inte gäller:

  • fuktskador på armband och ej vattentäta ur (vattentätt = 10 ATM).
  • skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel.
  • skador orsakade av ingrepp av annan serviceverkstad.
  • skador på uppdragskronor och glas, repor på glas, länk och boett
  • skador på läderarmband, plastband, länkar samt ytbeläggning på dessa, samt skador på uret.
  • om serienumret har blivit ändrat eller utplånat, eller om inget serienummer existerar på produkt som ska ha serienummer. Du måste ha ett garantibevis, alternativt om detta inte utfärdas för just din modell så gäller även kvittot som garantibevis.

Vi finns här för att hjälpa till och tveka inte att höra av dig om du skulle ha några frågor eller funderingar angående garantier.

Cookies på Urkompaniet.se

Urkompaniet använder cookies för att förbättra webbplatsen för besökaren t.ex. genom att anpassa webbplatsen efter besökarens önskemål, val och intressen, kunna hjälpa dig att hålla reda på vilka varor du lagt i din varukorg, kunna hantera ditt köp och anpassa våra tjänster så att du får reklam som är relevant för dig och för att kunna fullgöra våra åtaganden vid köp.

Dessa köpevillkor är tillämpliga där svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för säljföretaget. Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, www.kov.se.

Lagval

Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Urkompaniet.se förbehåller sig rätten att häva köpet om detta befaras. Tvist enligt dessa villkor ska avgöras enligt svensk lag.

VIKTIGT OM DINA PERSONUPPGIFTER

Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter.

I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår Privacy Policy.

I korthet kan våra policy beskrivas på följande sätt:

  • Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig.
  • Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får postnord dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring.
  • Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt.

Hur behandlar vi din personliga information?

När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Här beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter.

Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information.

Vi hoppas att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta handla dina klockor hos oss.

GDPR – Dina rättigheter

General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Den ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj.

Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.

Sammanfattning av vår informationshantering

Vi samlar in så lite information som möjligt. Den information vi samlar in är den information som krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig och för att du ska kunna fullgöra ditt åtagande mot oss (alltså betala för din beställning).

Vill du beställa mot faktura så måste vår sammarbetspartner Klarna ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.

När du betalar med kort krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Klarna sköter kortbetalningar åt oss.

Dessutom behöver vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.

Hur använder vi informationen

Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig om du begärt det. Vill du inte längre ha information från oss så kan du enkelt via en länk i informationsmailet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen.

Varför sparar vi informationen?

Vi sparar information av bokföringstekniska skäl i 7 år. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten.

Vilka uppgifter delas?

Nedan kan du hitta en redogörelse för vilka bolag vi delar information med samt varför vi gör det.

Logistikbolag
För att kunna leverera din beställningar måste vi dela din orderinformation till vårt logistikbolag DreamLogistics. Vi delar för- och efternamn samt adress för leverans. Email och/eller mobilnummer för avisering. I dagsläget använder vi PostNord samt DHL för leverans.

Nyhetsbrev
Om du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev så delas för- och efternamn samt email med vår tjänsteleverantör. Vi sparar/delar för- och efternamn för att kunna göra utskicken mer personliga. Din information delas för att vi ska kunna använda tjänsten och på så sätt hålla dig uppdaterad med erbjudanden/information. I dagsläget använder vi Mailchimp för utskick.

Ta bort din information från vår databas

Den information vi sparar finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas inom en period om 7 år efter ditt köp.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på info@Urkompaniet.se.

DINA RÄTTIGHETER

Du har flera rättigheter i och med GDPR. Vi har alltid respekterat våra kunder så för oss spelar det inte så stor roll förutom att det nu är lagkgrav.

  • Du har rätt att bli bortglömd/raderad.
  • Du har rätt till registerutdrag.
  • Du har rätt att få eventuella uppgifter rättade.
  • Du har rätt till dataportabilitet.
  • Du har rätt att återkalla ditt samtycke för behandling av uppgifter.
  • Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandlingen av personuppgifter til Datainspektionen.